Etäopinnot Korona keväänä 2020


Etäopinnot aloitettiin Korona keväänä 17.3.2020. Etäopinnot hirvitti aluksi, koska niistä ei ollut aiempaa kokemusta. Opetus oli uutta niin opettajille kuin opiskelijoillekin. Etäopintoja pidettiin TEAMS-yhteyden kautta. Uuteen tapaan opittiin kuitenkin nopeasti.
Teoriaopinnot saatiin todella hyvin pidettyä TEAMS-yhteyden kautta.

 Itse mietin kovasti, miten opinnot etenee käytännön työskentelyn suhteen esimerkiksi ompelun ja kudonnan tiimoilta. Nämäkin suojui kuitenkin hienosti. TEAMS:n kautta saatiin videoyhteydellä näytettyä esim. makrameetöitä. Usein käytössä oli kännykältä WhatsApp sovellus, jota kautta laitettiin kuvia työvaiheista ja valmiista töistä opettajalle ja/tai koko ryhmälle. Näiden kautta saatiin tarvittaessa ohjeita ja neuvoja.

Keväällä viimeisenä lähipäivänä totesimme, että kaikilla opiskelijoilla on kotona ompelukone, joten ompelutehtävät ainakin onnistuvat kotonakin. 







Sisustusompelussa olimme ennen etäopintoihin siirtymistä suunnittelemassa verhoja itsellemme. Ehdin saamaan suunnitelmat valmiiksi, joten otin koulusta mukaani aaltonauhaa verhoja varten. Kankaan olin ostanut jo aiemmin valmiiksi. Etäopintojen alkussa lähdin ompelemaan kotona keittiöön verhokappoja. Kuvassa näkyy yksi verhoista, joita tein kaikkiaan neljä kappaletta. 

Seuraava täysin etänä suoritettu sisustusompelun tehtävä oli tyynysarjan suunnittelu ja valmistus. Tarvikkeita pääsimme koulusta hakemaan sovitusti. Tyynysarjaani kuuluu yläpuolella olevassa kuvassa oleva keinutuolinmatto sekä alapuolella olevassa kuvassa olevat tere- ja hapsu-tyynyt.





Ompelussa tehtiin myös erilaisia ompelu harjoituksia, joista ensin saatiin ohjeistus, sitten ommeltiin ja valmiista harjoituksesta laitettiin kuva WhatsApp:n kautta opettajalle. 





Tekstiilituotteiden valmistuksen perusopinnoissa teimme alkuun kudontaan liittyviä laskutehtäviä. Ne soveltuivat oikein hyvin etänä tehtäviksi.

 Makramee solmujen opettelua pystyimme hyvin tekemään myös etänä. Tehtäväksi tuli valmistaa jokin makramee työ ja tehdä siitä työohje. Itse tein makramee-lampun, jonka tekemistä olin suunnitellut jo pidempään.






Kulttuuriopinnoissa tehtäväksi tuli kulttuurilähtöinen tuotteen suunnittelu. Teoriaopinnoissa olimme käsitelleet 1900-luvun alkupuolelta olevia ryijyjä, joista sain inspiraation. Halusin opetella ryijyn ompelun ja tehdä ryijy-laukun tyttärelleni. Ryijyn väreihin inspiraation sain keväisistä tulppaanikuvista. Kotoa löytyi ryijyn pohjaksi sopivaa juuttikangasta ja lankoja löytyi kevään tulppaanien väreissä. Etäopinnoissa pääsi välillä nauttimaan kauniista keväisistä päivistä ulkona työskennellen.


Kuvassa valmis ryijy-laukku. Tukevaa huonekalukangasta ja hihnan kiinnikkeet löytyi myös kotoa valmiiksi. Laukku on tyttärellä käytössä ja hän pitää kovasti laukun väreistä. 











Talvella sain koululla valmiiksi kudotun saalin, jonka sain etäopintojen aikana viimeisteltyä kotona. Työpöytä oli usein täynnä ja kuvasta puuttuukin vielä tietokone, joka siellä yleensä oli. Koululta sai tarvittaessa tietokoneen lainaan, jotta etäopinnot onnistuivat. Minulla oli koululta kone lainassa, koska lapset tarvitsivat myös tietokoneita samaan aikaan etäopinnoissaan.







Keväällä sain äidiltäni lainaan kangaspuut. Niiden purkaminen ja kokoaminen sujui yllättävän nopeasti. Loimen sain itse luotua ja laitettua kangaspuihin lähes yksin (tytär auttoi loimen tukille laitossa). Tein pienen kokeiluloimen kalalangasta n. 3m pitkä ja n. 20 cm leveä. Sidoksena käytin palttinaa ja ripsiä. Koulusta olisi saanut tarvittaessa lainaan kudontakehyksen, jossa olisi samat harjoitukset pystynyt tekemään. Itse tein ensimmäiseksi pienen ryijyn, jonka suunnitelman teimme aluksi.



Ryijy suunnitelma ja ryijy tekeillä. Ryijyn beigen värisen langan olen itse värjännyt koululla kuusen kävyillä.





Tässä kuvassa kahta erilaista helmipoiminta harjoitusta. Helmipoiminnassa kudoin välikerrokset palttinaa ja helmipoiminnan tein ripsisidoksella. Helmipoiminnassa poimittiin kudetta neulomiseen tarkoitetuilla puikoilla, kuten kuvan yläosassa.



Kiertopujotusta tein myös ripsisidokseen ja välikerrokset palttinaan.


Kiertopujutuksessa lankaa pujoteltiin sormin tai parsinneulalla oli myös hyvä pujotella.

 

Kiertopujotusta vielä erilaisilla materiaaleilla.



Syksyllä oli mukavaa päästä kouluun jälleen lähiopetukseen; nähdä opettajia ja opiskelukavereita sekä päästä syömään hyvää kouluruokaa. Ompelun ja kudonnan harjoituksissa on hyvä päästä taas lähiopetukseen ja saada opetusta kasvokkain. Näin jälkikäteen miettien etäopetus onnistui yllättävän hyvin. Kuvia katsoessa huomaa, että paljon saatiin tehtyä etänäkin ompelun ja kudonnan tehtäviä. 

Keväältä jäi hyvä taito etäopintoihin TEAMS:n kautta ja niitä on syksylläkin välillä hyödynnetty teoriaopinnoissa. Tämä on todella hyödyllinen ja nykyaikainen taito, joka tuntuu alun jännityksen jälkeen täysin luonnolliselta työskentelytavalta.

Julkaisu, kirjoitus ja kuvat 
Tarja Mäkiniitty, taideteollisuusalan perustutkinnon opiskelija

Kommentit

  1. Olipa mielenkiintoinen juttu etäopiskelusta. Ja onpa hienoja töitä!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Matto maton matonko matolle matollekko?